maandag 3 november 2014

Luisteropdracht ( bijgewerkt )

Luisteropdracht; Row your boot.


Stap 1:
Klank: De klank die je in de eerste regel hoort komt steeds het zelfde voor.
 klankkleur; het enige wat je hoort is een gitaar en een viool.
klankhoogte: de klank is laag. Dit omdat het echt een schippers liedje is. Er zit ook weinig variatie in. Het is steeds het zelfde melodietje die zich afspeelt.
Vorm; het is steeds het zelfde stukje die zichzelf herhaald.
Betekenis: het is een zeeman liedje en dat hoor je er ook echt in terug.


Stap 2:

De kinderen kunnen aan dit stuk ontdekken waar het over gaat. Omdat het in het Engels is, is dit best wel een puntje voor de kinderen en kunnen daar een opdracht uit halen.

Stap 3:

Aan dit lied zou ik de opdracht koppelen om een dansje te doen. Je kunt er namelijk makkelijk een dansje aan koppelen en dit op verschillende niveaus doen.

Stap 4:
Luisteren en uitvoeren.
De kinderen gaan eerste heel goed naar het liedje luisteren en de tekst verklaren. Als ze dit gedaan hebben kunnen ze aan de hand daarvan een dansje omdat ze dan weten wat voor bewegingen ze kunnen maken.

Stap 5:
Klassikaal gaan we naar het liedje luisteren en ontdekken waar het over gaat. Daarna gaan ze in groepjes het dansje uitwerken.

Stap 6:
Het dansje maken doen ze in groepjes en dat is dus al een coöperatieve werkvorm.

Stap 7:
Ik kom binnen met een opblaas roeiboot en dan mogen de kinderen bedenken wat we gaan doen.

Stap 8:

Ik laat de kinderen hun dansje voor doen voor de klas en laat de andere groepjes daar  feedback op geven. Doormiddel van de meningen die zij erover hebben.

de luisterstijl is bij deze opdracht analytisch. je luistert heel goed naar de tekst om er achter te komen wat de tekst betekend. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten